Zieke kat

"Vakantie-assistent, kunnen jullie op onze kat en onze cavia passen als wij naar Noorwegen gaan"? "Dat is voor ons geen probleem.
We gaan kennismaken en de details bespreken. Natuurlijk zullen we de anderhalve m2 meter gras ook maaien als dat nodig mocht zijn, planten water geven en de kliko aan de weg zetten als we er toch zijn. "En och, jullie hoeven niet elke dag te komen hoor, om de dag is prima. De kat is wel vaker twee dagen alleen".

De klant mag dan koning zijn, voor ons voelt het niet echt lekker. Maar misschien zijn wij te veel poezengek.

Elke keer als wij binnenkomen schiet de kat naar boven. Het is een schuchter diertje. Gelukkig is het etensbakje steeds leeg en de kattenbak vuil. Alles doet het dus. Na een paar dagen is de kat aan ons gewend en  hij laat zich af en toe zelfs al zien.

Als we die zaterdagochtend binnen ligt overal kattengrit en de kat zit klem onder de verwarming. Vreemd. Het heeft die nacht erg geonweerd, misschien is de kat daar wel bang voor. Wij halen alle obstakels weg en de kat schiet naar boven. Etensbakjes worden gevuld, kattenbak geleegd en natuurlijk wordt de cavia niet vergeten. Tot maandag!

Tijdens de ronde van de volgende dag (zondag dus) besluiten we toch even een blik op de kat te gaan werpen, ook al staat hij eigenlijk niet ‘Ć­ngepland'.  En dat is maar goed ook: de kat zit luid mauwend op de kattenbak, hij heeft niet gegeten, niet gepoept of geplast en hij ziet er erg mottig uit. Hij heeft niet eens de kracht om tegen ons te blazen! De alarmbellen rinkelen gelijk: blaasgruis?

We proberen contact te krijgen met de eigenaar. Geen bereik! Dan de dienstdoende dierenarts gebeld. ‘’Komt u maar gelijk, het klinkt niet goed’’en we zetten poes, zachtjes mauwend en slap op de pootjes, in zijn mandje.

Snelle diagnose van de dierenarts: ‘complete verstopping, moet direct onder narcose schoongespoeld. Goed dat u zo heeft gehandeld, een dag later en poes was er niet meer geweest. U kunt hem morgenochtend om 8 uur ophalen en dan naar de eigen dierenarts brengen voor verder herstel. En u dient contant te betalen als u de kat ophaalt’.

Enigszins verslagen rijden we terug en maken de rest van de route af. Ik stuur een sms naar de klant die aan het eind van de dag reageert. Of een bezoek aan de dierenarts echt nodig was? Gelukkig weten we de eigenaar daar snel van te overtuigen. De volgende ochtend moeten we voor dag en dauw richting weekenddierenarts om de zieke poes op te halen. En of we maar even € 200,00 willen afrekenen! Het zieke dier wordt bij de eigen dierenarts afgelevered om daar verder verzorgd te worden tot de eigenaar weer thuis is.

Voor ons staat het nu in elk geval vast: als we voor een diertje moeten zorgen, komen we elke dag! En anders maar niet.
Les 2: we vragen vanaf nu ook aan alle klanten om een enveloppe met geld klaar te leggen voor noodgevallen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Pluis, de eerste klant

Kippenkontjes wassen

Maaimachine